AKSAK İSTANBUL HİKAYELERİ
İstanbul’da olduğu gibi herşeyin aksadığı ama yine de devam ettiği, aksak ritim üzerine aksak bir oyun!
Prömiyeri 26 Mayıs 2004 tarihinde 14.Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleşen “Aksak İstanbul Hikayeleri”, Yeşim Özsoy Gülan’ın yazıp yönettiği dördüncü oyundur ve Osmanlı müziğindeki “aksak ritim” ögesinden yola çıkılarak yazılmıştır. Osmanlı müziğindeki aksak ritmin ses, metin ve oyunculuk üzerinde yapılandırılmasını eksen alan çalışmada müziğin ritmindeki bu aksamanın eski bir Osmanlı başkenti olan İstanbul’un 2004 yılındaki şehir hayatına yansıması anlatılmıştır. Birbiriyle bağlantılı 12 ayrı karakter ve onların parçalanmış 12 farklı monoloğundan oluşan oyun, Yeşim Özsoy Gülan’a 2006 Afife Jale Tiyatro Ödülleri’nde Cevat Fehmi Başkut En İyi Yerli Oyun Yazarı Ödülü ile Lions Halk Jürisi 2005 Yenilikçi Tiyatro Ödülü’nü kazandırmıştır. Hikayelerin iç ritmi ve bir araya gelişleri Türk Sanat Müziği’nde “aksak” olarak adlandırılan ritm sistemine öykünmektedir. “Aksak İstanbul Hikayeleri”, akma/aksama, simetri/asimetri, uyum/uyumsuzluk gibi kavramlardan yola çıkılarak aksaklığın uyumu üzerine yapılmış bir yorum niteliğindedir.
Bugüne dek Ankara’da Yeni Sahne ve İstanbul’da AKM Aziz Nesin Sahnesi, Enka Oditoryum, Akatlar Kültür Merkezi, Yerebatan Sarnıcı ve Muammer Karaca Tiyatrosu gibi farklı mekanlarda sahnelenen oyun, ayrıca 2004 yılında Berlin’de düzenlenen Şimdi - Now Festivali kapsamında Hebbel Tiyatrosu’nda ve 2005 yılında Köln’de gerçekleştirilen Türk-Alman Tiyatro Festivali kapsamında Studiobühne Köln’de de seyirciyle buluşmuştur.
Yazan ve Yöneten: Yeşim Özsoy Gülan Ses ve Ritm Yönetimi: Tugay Başar Sahne ve Kostüm Tasarımı: Başak Özdoğan Işık Tasarımı: Ulaş Yatkın Dramaturji: Sanem Öge Sanat Yönetmeni: Genco Gülan Reji Asistanı: Ercan Sarıkaya
Oyuncular: Cihat: Yaman Ceri Alev: Alev Cınbarcı Öğretmen Hanım: Nükhet Akkaya Geçkin Müfettiş: Barış Tecimen Demir: Mark Levitas Deniz: Abdül Süsler Yağmur: Özlem Saraç Sakin Bey: Somer Karvan Kerime Hanım: Burcu Esenler Özge: Sanem Öge Atalet Hanım: Kıvanç Ergun Taksi Şoförü: Batur Belirdi
Basın’dan:
“Yaşayan heykellerden, farklı, düzensiz ama uyumlu bir gösteri”. Çağ Çalışkur [Radikal Gazetesi]
“Aksak İstanbul Hikayeleri, kişilerini sahnede beyaz yükseltilerinin üzerinde, parçalanmış mekanlarının içinde tutuyor. Bazı anlarda, Yeşim Özsoy Gülanın hiç de yabancısı olmadığı Becketti anımsatan bir parçalanmış sahne bu. Aynı parçalı yapı, sözlerin akışında, birbirlerine bağlanışında da kendini gösteriyor. Oyun, yazarı ve yönetmeni Yeşim Özsoy Gülanla ilgili bir şeyi de müjdeliyor bu arada: Karşımızda gayet sağlam, kılı kırk yaran bir yazar var.” Tolga Korkut [CNN-Türk]
“[...] geleneksel drama kalıplarının dışına çıkarak yenilikçi tiyatro anlayışını metin, oyuncu, tasarım ve ritm dörtgenine aksamadan taşıyan Aksak İstanbul Hikayelerini tüm tiyatroseverlere öneririm.” Beki Haleva [Tiyatro Dergisi] |